Ergonomiczne biuro w 7 krokach

Wprowadzenie zmian zwiększających komfort i bezpieczeństwo pracy jest znacznie bardziej efektywne, niż zaoferowanie pracownikom dodatkowych aktywności sportowych czy rekreacyjnych. Składa się na to wiele czynników, wśród których znajdują się między innymi koszty, trwałość takich rozwiązań czy wola współpracy ze strony ludzi.

 

Dodatkowe benefity, nawet jeśli mają pożyteczny cel, są zawsze traktowane jako coś  opcjonalnego, a co za tym idzie nie do końca wykorzystane. Za to dobrze zaprojektowane  i systematycznie wdrażane zmiany wewnętrzne mają szansę wrosnąć w kulturę firmy  i zacząć żyć własnym, korporacyjnym życiem. Szczególnie, że dbanie o zdrowie powinno być codziennym nawykiem, a 7 zasad ergonomicznego biura warto stosować nie tylko  w czasie pracy.

 

#1 Stosuj meble przeznaczone do biura

W pracy spędzamy bardzo dużo czasu, często w jednym miejscu i pozycji. Dlatego ważne jest, aby na wyposażenie biura składały się renomowane produkty wysokiej jakości. Tanie krzesła czy popularne meble to pozorna oszczędność, która szybko odbije się na zdrowiu pracowników. Profesjonalne krzesła powinny być odpowiednio wyprofilowane i posiadać możliwość regulacji, najlepiej co najmniej w dwóch płaszczyznach. Warto też pamiętać,  że fotela nigdy nie należy blokować w pozycji rozłożonej. Mechanizm odchylania służy  do tego, aby płynnie i bezpiecznie regulować nacisk wywierany na kręgosłup.

 

#2 Zachęcaj pracowników do poruszania

Najłatwiej zmobilizować się do wstania od biurka kiedy czegoś potrzebujemy. Dlatego warto zaprojektować przestrzeń w sposób, który będzie taki ruch stymulował. Wystarczy ustawić drukarki lub kosze na śmieci daleko od biurek, a szafy na dokumenty na drugim końcu pomieszczenia. Ciekawym pomysłem jest także umieszczenie dodatkowego stołu na środku pomieszczenia i zachęcanie pracowników, aby wspólne projekty omawiali nie przy biurkach, ale właśnie w tak przygotowanym miejscu.

 

#3 Wyznaczaj dłuższe trasy

Aranżując biuro warto zadbać o to, żeby rozkład pomieszczeń naturalnie wymuszał poruszanie. Nie umieszczajmy kuchni czy toalet zaraz obok przestrzeni roboczej, ale na drugim końcu biura. To samo dotyczy sal konferencyjnych i meeting roomów. Dzięki temu pracownicy kilka razy dziennie pokonają całkiem spory dystans.

 

#4 Zadbaj o różne rodzaje mebli do pracy

Planując wystrój biura warto w ramach sal czy przestrzeni do pracy połączyć różne rodzaje mebli – klasyczne biurka, stoły z regulowanymi blatami, krzesła czy stołki biurowe. Tym samym dajemy pracownikom możliwość zmiany pozycji poprzez wybranie miejsca pracy.

 

#5 Pokoje do spotkań typu DIY

Ruch pomaga zrelaksować ciało i dotlenić komórki, co przekłada się na szybkość pracy  i kreatywność. Dlatego przed spotkaniem czy burzą mózgów warto zachęcić uczestników  do samodzielnej aranżacji miejsca, choćby ustawienia stołów i krzeseł czy przysunięcia flipcharta.

 

#6 Wybieraj schody zamiast windy

I do tego samego zachęcaj także współpracowników. Chodzenie po schodach zapewnia niezbędną dawkę ruchu a także wpływa pozytywnie na sylwetkę i samopoczucie. Dzięki temu pracownicy będą zdrowsi a windy zaczną służyć osobom, które ich naprawdę potrzebują.

 

#7 Wprowadzaj ruch do kultury organizacji

To zadanie dla działów HR, aby w ciekawy i angażujący sposób zachęcać pracowników
do kultury fizycznej w trakcie pracy. Pamiętajmy także, że przykład idzie z góry. Pracownicy chętniej podejmują się określonych aktywności, jeśli są one inicjowane i realizowane przez kierownictwo firmy.

 

 Bene_grafika_4 (1).jpg

 

Więcej informacji dostępne w opracowaniu firmy Wilkhahn "Office for motion", http://wilkhahncom-2f42.kxcdn.com/fileadmin/user_upload/Wilkhahn-Office-for-motion-eng.pdf

 


O Bene

Bene GmbH jest austriackim liderem i jednym z głównych europejskich graczy na rynku innowacyjnych koncepcji biurowych. Firma pochodzi z Austrii, główna siedziba i zakład produkcyjny Bene zlokalizowane są w Waidhofen. Dzięki zaawansowanym technologiom wspierającym produkcję i wysokim standardom dotyczącym jakości, Bene posiada jedno z najnowocześniejszych przedsiębiorstw wytwarzających meble biurowe w Europie. Wysokiej jakości produkty Bene, powstałe w oparciu o 226 lat tradycji i doświadczenia, dostępne są w 40 krajach świata. Polski oddział z pod nazwą Bene Warszawa Sp. z o.o. istnieje od 1997 roku. Spółka ma swoją siedzibę w Warszawie.

Jako dostawca kompleksowych rozwiązań do aranżacji biura, Bene rozwija własne portfolio produktów, uzupełniając je asortymentem wiodących marek. Filozofia Bene określa biuro jako jedną z przestrzeni życiowych i podkreśla, że istnieje wyraźny związek między wyposażeniem biura, środowiskiem pracy i kulturą firmy, a jej sukcesem. Każdego dnia Bene dąży do przełożenia tej filozofii na rzeczywistość. Dzięki takiemu podejściu produkty biurowe marki Bene cechują się ergonomią, wysoką jakością i innowacyjnym designem, które zmieniają jakość i efektywność codziennej pracy.