Trendy

Rozmowy o przyszłości pracy

 

Praca przyszłości widziana oczami młodych podczas spotkania w Bene Idea Lab.

W gorący letni wieczór, w chłodnym, klimatyzowanym wnętrzu Idea Lab wiedeńskiego showroomu Bene dziewięć młodych mężczyzn i kobiet siedzi w kręgu na drewnianych siedziskach PIXEL. Są tu razem, aby dyskutować o przyszłości pracy. Młodzi przedsiębiorcy i menedżerowie mają już na tyle duże doświadczenie zawodowe, aby znać zasady rynku pracy i wiedzieć, jak wygląda postęp gospodarczy i społeczny. Z pewnością mają także swoje spojrzenie na to, jak może wyglądać świat pracy za dziesięć czy dwadzieścia lat. W ciągu dwóch godzin angażują się w profesjonalną i celną dyskusję obejmującą tematy sztucznej inteligencji, robotyki, dynamiki miejsca pracy i systemów zarządzania, a także osobistych celów i znaczenia pracy. Wszyscy znają struktury rynku pracy. Sprawiedliwość społeczna jest dla nich ważna.

"W przyszłości roboty będą wykonywały ciężką pracę", mówi podczas pierwszej rundy Sophie Breuer, która zawodowo odpowiada za logistykę w firmie Nespresso. "Dzięki temu ludzie będą mieli mniej problemów ze zdrowiem. Pewnego dnia wszystkie dostawy staną się automatyczne”. "Logistyka jest klasycznym obszarem, który możemy łatwo zautomatyzować przy pomocy robotów", dodaje Max Mariel, współzałożyciel marki napojów bezalkoholowych Hakuma. Sztuczna inteligencja będzie odgrywać coraz ważniejszą rolę w administracji. Ale  to nie będzie takie proste, jak się często zakłada. Virginia Ghobrial z influence.vision zwraca uwagę, że platforma cyfrowa, która automatycznie łączy firmy z kluczowymi influencerami miała być murowanym sukcesem. "Ale doświadczenie pokazało, że osobisty komponent jest bardzo ważny. A tego robot nie może się tego nauczyć".

Aspekt ludzki wydaje się być ważnym tematem, jeśli chodzi o przyszłość pracy. Cozyo, firma założona przez Matthiasa Urschlera, pracuje nad automatyzacją wizualizacji i renderingu. "Ale nie wierzę, że może się to stać całkowicie automatycznie", mówi Urschler. "Co robisz z ludźmi, których praca polega na tworzeniu wizualizacji? Dla niego ważne jest zatrudnianie ludzi, którzy są lepsi od niego samego. "Z takimi pracownikami naprawdę można coś zbudować". "Ludzie są znani ze swojej wszechstronności. Maszyna może spełniać tylko określone zadania", mówi Lukas Holter z Campaigning Bureau. Dotyczy to oczywiście również jakości zarządzania. "Ważne jest, aby wiedzieć, kto podejmuje decyzje, kto jest odpowiedzialny za efekt. Zawsze będą potrzebni ludzie z wyraźną odpowiedzialnością za przywództwo. Być może jestem naiwny i nadal marzę o tym, by być naiwny. Ale zawsze będzie istniała potrzeba stworzenia przestrzeni, w której ludzie spotykają się fizycznie".

"Każda struktura jest lepsza niż żadna struktura", mówi Pierre Haarfeld z Nuucon. "Kiedy zakładałem swoją pierwszą firmę, nadal naiwnie wyobrażałem sobie, że to ja zawsze będę podejmował decyzje". "Zawsze będzie hierarchia, ktoś będzie musiał zarządzać", mówi Svenja Schroeder, która zdobyła doświadczenie w wielu firmach, zanim w 2017 roku założyła firmę produkującą napoje kawowe Kaffeetschi. "Ale to nie zawsze musi być ta sama osoba. W tym obszarze jest większa elastyczność. Wyszkolenie, wiek, jak długo ktoś już jest w firmie - takie rzeczy nie są już tak istotne".

Na pytanie o znaczenie pracy grupa mówi jednym głosem. "Najważniejszy jest cel i dobrzy współpracownicy", tak podsumowuje temat Anne Juliane Wirth z Kununu. Bloger i influencer Manuel Vogelsberger coraz częściej zauważa, że praca w domu oznacza, że brakuje mu ważnych kontaktów osobistych: wymiany pomysłów, wspólnych rozmów, elementów społecznych. "Słuchanie podcastów podczas edycji obrazów nie zastępuje tych interakcji.  W przyszłości być może chciałbym znów pracować z ludźmi. Najważniejsze jest bycie docenianym".

 

Zapraszamy także na stronę projektu Future of work - https://futureofwork.bene.com/ 


O Bene

Bene GmbH jest austriackim liderem i jednym z głównych europejskich graczy na rynku innowacyjnych koncepcji biurowych. Firma pochodzi z Austrii, główna siedziba i zakład produkcyjny Bene zlokalizowane są w Waidhofen. Dzięki zaawansowanym technologiom wspierającym produkcję i wysokim standardom dotyczącym jakości, Bene posiada jedno z najnowocześniejszych przedsiębiorstw wytwarzających meble biurowe w Europie. Wysokiej jakości produkty Bene, powstałe w oparciu o 226 lat tradycji i doświadczenia, dostępne są w 40 krajach świata. Polski oddział z pod nazwą Bene Warszawa Sp. z o.o. istnieje od 1997 roku. Spółka ma swoją siedzibę w Warszawie.

Jako dostawca kompleksowych rozwiązań do aranżacji biura, Bene rozwija własne portfolio produktów, uzupełniając je asortymentem wiodących marek. Filozofia Bene określa biuro jako jedną z przestrzeni życiowych i podkreśla, że istnieje wyraźny związek między wyposażeniem biura, środowiskiem pracy i kulturą firmy, a jej sukcesem. Każdego dnia Bene dąży do przełożenia tej filozofii na rzeczywistość. Dzięki takiemu podejściu produkty biurowe marki Bene cechują się ergonomią, wysoką jakością i innowacyjnym designem, które zmieniają jakość i efektywność codziennej pracy.